DE BABBELWATERS !

DE BABBELWATERS !!!

Eén van de twee knotsgekke tweede graadsklassen van de Boomhut !

maandag 26 oktober 2009

Onze klas voor de eerste keer verkocht!


Bijenbezoek in de klas.

Vandaag hadden wij bezoek in de klas.
Het was de papa van Olav (Miguel).
Hij vertelde over bijen. Het was interessant.
Eerst sprak hij over het verschil tussen een bij en een wesp .
Miguel had ook zijn bijenpak mee. Hij leek wel op een zombie .
Wist je dat Olav ook zelf bijen heeft?
Toen ik eens bij Olav was, dan zag ik aan hun tuinhuis allemaal bijen. Ik vroeg aan Miguel: “Waarom zijn er zoveel bijen bij je tuinhuis?” Hij antwoordde: “ De bijen gaan naar de honinggraat om hun nectar te deponeren. Daarna vliegen de bijen naar de bloemen.” Dan doet Miguel de honinggraten in een soort ton waar je kan aan draaien. Als je er aan draait, dan zwiert de honing eruit, tegen de wand. Dat is zoals natte doek waar je mee draait zodat het water uit de doek gaat.
Miguel vroeg nog: “Wat zou er gebeuren als de bijen niet meer bestaan?”
Dan zouden de bomen niet meer kunnen voortplanten. We zouden ook geen honing meer op onze boterham kunnen smeren.
Het speciale aan bijen is ook dat de mannelijke bijen maar één keer in het jaar daar zijn. Als je de koningin op je lichaam zet, komen alle bijen op je af. “Waarom is dat?”, vroeg ik. Miguel vertelde dat dat komt doordat ze hun koningin verdedigen. Als je dan even kort springt dan gaan alle bijen van je af omdat ze schrikken.

Ik vind het heel interessant. Ik wist al en beetje informatie omdat mijn opa vroeger imker was.

Bryce

Geen opmerkingen: